Når du skal tabe dig

Det kan være forfærdeligt at finde rundt i alle de forskellige råd og guides til at tabe sig. Det er tit ting, som forsøger at overkomplicere tingene og sælge dig noget, som du ikke har brug for. Det at tabe sig er som regel ikke en proces, som man behøver at bruge så mange kræfter på. Man skal have kendskab til et par basale ting og så kan man ellers tage den derfra.

EPOC og BMR

EPOC står for Excess Postworkout Oxygen Consumption og er et udtryk for, hvor meget ekstra ilt, som kroppen forbrænder i tiden efter endt træning, altså groft sagt din ”afterburn”. EPOC stiger, jo mere intens træning du laver. Hvis du har en tidsbegrænsning, så får du meget mere ud af at lave noget meget intenst som tung styrketræning eller intervalløb fremfor joggingturen med jævnt tempo. Gør træningen mere intens og brænd meget mere fedt efter din træning. BMR står for Basal Metabolic Rate og er hvor meget din krop har brug for for at fungere. Man kan regne et estimat ud med flere forskellige regnemaskiner på internettet og tage højde for arbejdstype og aktivitetsniveau. Så kan man få et kaloriemål at rette sig efter.

Mål din mad og vælg kaloriefattige madvarer

Du kan veje din mad og bruge forskellige apps til at regne ud, hvor mange kalorier, som du indtager. Gør man det i to uger, så kan man få meget bedre overblik over, hvad man rent faktisk spiser ift. kaloriemålet. Hvis man går efter at tabe sig, så gælder det desuden om at inkorporere kaloriefattige madvarer som samtidigt mætter meget. Det er altså grøntsager, grøntsager og flere grøntsager. Hvis du holder disse ting in mente, så er der ikke langt til den vægt du gerne vil have. Alternativt, så find slankepiller her og se, om det kan hjælpe dig.

Dette indlæg blev udgivet i Diverse. Bogmærk permalinket.

Der er lukket for kommentarer.